Mijn verhaal over: Waarom een logo zo belangrijk is!

– Start je je eigen bedrijf? –

– Of heb je een eigen bedrijf? Super tof! –

– En wat komt er veel bij kijken hè? –

– Denk je alles klaar te hebben, maar heb je wel eens nagedacht over je logo? –

 – En wat het uitstraalt naar een buitenstaander? –

– Hoe ziet een ander dan jou bedrijf? –

– Komt de boodschap wel goed over? –

Dan zijn dit nog maar een paar vragen. Een logo doet meer met je bedrijf, en dus met jou, dan je denkt. Daarom is het ook meer dan een paar vormen en kleuren. Het is wie je bent en wat je uitstraalt. Het moet bij jou horen, zodat mensen zeggen: “Kijk, daar sta jij echt voor; dat ben jij!”

 Het is misschien wel het meest bepalend voor je hele bedrijf. Kijk maar naar de grote merken. Het eerste waar je aan denkt bij een sterk merk is het logo: het is herkenbaar. Want je gebruikt immers overal je logo voor! En een beeld kan makkelijker onthouden worden. Daarom zie je bij de grote merken ook amper ontwerp verschillen door de jaren heen. Te veel verandering betekend weinig herkenning. Met een uniek en origineel beeld blijft men het logo en het bedrijf onthouden. En het onderscheid je meteen van de rest. Vervolgens is het van belang hoe het overkomt en wat het uitstraalt. De allereerste indruk heeft de meeste invloed bij mensen. Een goed logo komt betrouwbaar en professioneel over en werkt zeker mee aan de betrouwbaarheid van je bedrijf!

Met een logo kun je 2 dingen doen:

1) Als je net begint en je hebt nog geen logo, is het het mooist als je logo eenvoudig en tijdloos is. Mocht je bedrijf snel uit zijn jasje groeien, dan is het jammer dat je logo niet meer bij je past. En eenvoud en tijdloos zijn de sleutelwoorden voor elk ontwerp!

2) Een restyling kan ook! Je oude logo wordt dan opgepoest en verfrist met bijvoorbeeld andere kleuren en een ander lettertype. Maar de basis vorm blijft staan, zodat het nog steeds herkenbaar is.

Mijn tip:  

Laat je logo door iemand ontwerpen die er verstand van heeft. Het is heel leuk als je er zelf mee aan de slag gaat, ja dat begrijp ik goed! (Maar het doet soms een beetje pijn voor een grafisch ontwerper om bepaalde logo/huisstijl ontwerpen te zien…) En realiseer je dan: komt het wel professioneel over? Daarom ga ik altijd eerst met jou in gesprek en samen een moodboard maken voordat er een logo uit het niets verschijnt!

Een logo en huisstijl zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het vormt de krachtige basis van jouw bedrijf!

Wat is een huisstijl ?

Net als een huis, is dit de belangrijke basis van je bedrijf. Het zijn alle uitingen die je kunt zien en vasthouden: je visitekaartje, briefpapier of verpakkingen en ansichtkaarten. Maar vergeet je website en sociale media niet! Daarnaast kun je het verder uitbreiden met bijvoorbeeld een magazine, boekjes, kalenders of leuke give-aways. Op al die uitingen, je huisstijl dus, staat je logo, je kleuren en lettertypes, beeldmerk, en eventuele losse illustraties. Als deze elementen overal op terug komen, maakt dat een mooi en sterk huisstijl.

Dezelfde vraag geldt voor je huisstijl: waarom is het zo belangrijk? Stel je voor dat je een totaal andere stijl verwerkt in je huisstijl dan je logo. Gewoon, omdat je meerdere stijlen leuk vind. Maar snappen buitenstanders dan dat dit ook van jou is? Herkenen ze jou erin? 99% kans van niet! (En die 1 % weet waarschijnlijk dat het van jou is.) Een logo en huisstijl zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Het is van belang dat alles een eenheid vormt:

  • een duidelijke huisstijl maakt jouw bedrijf herkenbaar
  • het is je eerste indruk naar klanten toe
  • Het zorgt voor en wekt vertrouwen 

Als je voor eenheid zorgt in jouw huisstijl en dit consequent doorvoert, zorg je ervoor dat je makkelijk herkent wordt en je betrouwbaar en professioneel overkomt. Want die eerste indruk zet de klant aan het denken of ze bij jou op de goede plek zijn.

De Do’s en Dont’s in logo ontwerpen en in huisstijlen.

DO’S:

Dé gouden tip? VOER ALLES IN 1 LIJN DOOR. Ga niet zwabberen. Daar heb je zelf niks aan, en je klanten hebben geen duidelijkheid! Continu iets veranderen in je huisstijl zorgt voor verwarring en je klant haakt sneller af. Laat alles terug komen in je huisstijl:

  • je beeldmerk van je logo
  • Je gekozen lettertype(s)
  • De kleuren 

Dan word alles 1 kloppend geheel! Zo creëer je herkenning en heb je een sterk merk. 

DONT’S:

Neem niet iets of stop iets niet in je logo omdat het “mooi staat”. Als je niet zo creatief bent of je bedrijf heeft daar niks mee te maken, hou het dan nog simpeler:

  • geen illustraties / beeldmerk
  • geen extra kleuren gebruiken dan die van je logo
  • geen extra lettertypes

Soms geldt de stelregel Less is more echt!

Tip + weetje en welgemeend grapje onder grafische vormgevers:  gebruik gewoon géén Comic Sans MS als lettertype… Hiermee neemt haast niemand je serieus en ziet er té goedkoop zelfgemaakt uit. Eigengemaakt is niks mis mee! Maar je wilt professioneel overkomen. Let maar eens op: als er kleine ondernemers zijn die alles zelf willen doen en niks uitbesteden (en er niet zo veel kennis van hebben), pakken ze vaak dit lettertype.

To the max: Past het bij jou en de uitstraling van je bedrijf en durf je het wel aan om iets uitdagenders te hebben? Denk dan aan wat extra kleur of andere lettertypes. Maar let wel op: 4 kleuren in je huisstijl is echt meer als genoeg en 4 verschillende lettertypes is ook zat. En dan is het nog een hele truc om alles bij elkaar te laten passen. Probeer in dezelfde kleurtonen en familie lettertypes te zoeken.